wtorek, 7 września 2010

Od czego zależy skuteczność e-learningu?

O samochodzie można myśleć jak o zbiorze mechanicznych części. Jednak zdecydowanie częściej myślimy o nim jako pojeździe służącym naszym celom. Podobnie jest z e-learningiem. Traktowanie go wyłącznie jako technologii utrudnia zobaczenie jego funkcji. Elektroniczna dystrybucja wiedzy to nie technologia, ale strategia. 

E-learning nie jest dobry na wszystko. Można dyskutować np. o jego zastosowaniu w przypadku kształcenia umiejętności miękkich. W jakich zatem sytuacjach biznesowych wykorzystanie szkoleń e-learning przyniesie oczekiwane rezultaty? Ogólnie rzecz biorąc - znaczenie ma czas, miejsce i koszt.




Czas
Gdy organizacja wprowadza nowy produkt lub wdraża nowe procedury i mamy niewiele czasu na przeszkolenie dużej liczby pracowników, szkolenia elektroniczne pozwalają zoptymalizować ten proces.

Miejsce
Wyobraźmy sobie sieć sklepów ze sprzętem RTV/AGD z oddziałami w całej Polsce. Jak zebrać wszystkie osoby odpowiedzialne za sprzedaż, aby zapoznać ich z nowymi zasadami obsługi klientów?


Koszt
Wykwalifikowani pracownicy to podstawa dobrego biznesu. Zapewnienie rozwoju ich kompetencji wymaga nakładów finansowych, czasowych i logistycznych. Koszty te można zdecydowanie zmniejszyć, gdy pracownikowi dostarczy się link do platformy ze szkoleniami oraz login i hasło. Każdego dnia pracownicy mogą skorzystać z bazy wiedzy nie odchodząc z miejsca pracy. Z punktu widzenia metodyki proces uczenia się zachodzi efektywniej, gdy przyswajamy wiedzę często, ale w małych porcjach.

 Aby odpowiedzieć na zadane w tytule pytanie, należy uwzględnić jeszcze problem - przekonanie naszych pracowników do korzystania z nowych technologii i do szkoleń w ogóle. Nawet najlepiej przygotowane szkolenie nie wzbudzi motywacji do uczenia się. Zanim menedżerowie podejmą decyzję o wdrożeniu szkoleń, warto, aby zbadali nastawienie swoich pracowników. W raporcie dotyczącym potrzeb szkoleniowych przygotowanym dla Akademii PARP możemy przeczytać, że największym problemem nie jest brak zaplecza technicznego, ale właśnie brak wiedzy i doświadczenia w korzystaniu ze szkoleń on-line. Bariera psychologiczna może okazać się największym problemem przy wdrażaniu szkoleń w tej formule. W następnym poście postaram się pokazać jak z taką barierą sobie poradzić.



Gdy spojrzymy na szkolenie przez Internet przez pryzmat powyższych czynników, zrozumiemy jak e-learning może wpisać się w kulturę organizacyjną naszej firmy. Będziemy wówczas w stanie lepiej rozeznać czy e-learning usprawni procesy naszej organizacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz