- finansowych (zakup, wdrożenie, wsparcie techniczne, aktualizacje),
- czasowych (wdrożenie, szkolenie osób administrujących)
- organizacyjnych (integracja z istniejącymi systemami informatycznymi przedsiębiorstwa)
Funkcje platform:
Porównując możliwości oferowanych na polskim rynku platform ustaliłem pakiet minimum:
- publikacja szkoleń e-learning
- udostępnianie szkoleń użytkownikom
- komunikacja (forum, czat)
- wgląd w wyniki kursantów
Na początku warto uświadomić sobie czy w naszej firmie jest potrzebna platforma do publikacji szkoleń czy system zarządzania szkoleniami (LMS). Innymi słowy czy chcesz stworzyć firmową bazę wiedzy (np. ze szkoleniami produktowymi) czy system ewidencji i kontrolowania szkoleń poszerzony o publikację elektronicznych materiałów.
Integracja
Każdy specjalista ds. szkoleń zna dokładnie proces organizacji szkolenia: projektowanie ścieżek szkoleniowych, wybór, zapisy, rezerwacja zasobów (sala, laptop z rzutnikiem itp. ), ewidencja kosztów, dostarczenie materiałów szkoleniowych, ewaluacja szkolenia, współpraca z trenerami. Systemy klasy LMS służą właśnie zebraniu w jednym miejscu wszystkich danych, aby usprawnić proces zarządzania, a przez to zoptymalizować nakłady czasowe i finansowe.
Jak to działa?
W pewnej dużej firmie pracownicy zapoznają się z listą dostępnych szkoleń. Za pomocą e-maila informują dział szkoleń o swoich potrzebach szkoleniowych. Wyobraź sobie (a może wiesz to z własnej praktyki) ile trwa tworzenie planu szkoleniowego na podstawie wiadomości od pracowników. Wprowadzenie systemu zapisu na szkolenia z podaniem informacji gdzie i kiedy szkolenie się odbywa pozwoli skróci czas przygotowania. Ten sam system może przydać do publikacji i analizy ankiety po szkoleniu.
Aby wybrać dobry system przemyśl wszystkie problemy, które wiążą się z zarządzaniem szkoleniami i porównaj oferowane funkcjonalności.
Informatywność
Dane same w sobie nie mają wartości. Rzecz w tym, aby wydobyć z nich wiedzę i umieć podjąć decyzję na przykład kogo awansować. Cele szkoleniowe w firmie są pochodnymi krótkotrwałych i długotrwałych celów biznesowych. Czy Twój obecny system obsługi szkoleń pozwala zestawić dane o realizacji celów biznesowych i efektywności szkoleń? Zastanawiając się nad wyborem platformy rozważ także w jakim stopniu będzie ona wydajnym narzędziem wspomagania decyzji kadrowych?
Użyteczność
Problem z zalogowaniem czy znalezieniem właściwego kursu może silnie zdemotywować szkolonych pracowników. Warto zatem przyjrzeć się czy interfejs systemu jest zrozumiały i można go modyfikować.
Użyteczność często sprowadza się do wyglądu. O wiele ważniejsza jest jednak interakcja w systemie. O ile to możliwe porównaj w ilu krokach i jak uzyskać dostęp do raportów. Jeśli osobiście zarządzasz szkoleniami w firmie przygotuj klika scenariuszy użycia systemu, aby dowiedzieć czy faktycznie usprawni Twoją pracę.
Elastyczność
Dowiedz się jakiego rodzaju dane można importować i eksportować z platformy. Z umieszczeniem istniejących dokumentów tekstowych czy z arkusza kalkulacyjnego nie powinno być problemów w żadnym systemie. Warto jednak dowiedzieć się co można zrobić z danymi na przykład z raportów. Załóżmy, że masz przygotować prezentację na temat szkoleń w kończącym się okresie w firmie. Czy eleganckie dane z platformy możesz zapisać w Excellu i przygotować elegancki wykres?
Sprawdź też na ile platformę będziesz mógł w przyszłości rozbudować lub zredukować. Być może da się ją zintegrować z istniejącym intranetem lub systemem wspomagającym zarządzanie (CRM, ERP itp.)
Podsumowanie
Platforma nie musi okazać się kolejnym drogim przedsięwzięciem, którego obsługa bardziej szkodzi niż pomaga. Może jednak usprawnić procesy w Twojej firmie i pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze. Ważne, abyś zidentyfikował aktualne problemy w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Gdy dokładnie określisz wąskie gardła np. w organizacji szkoleń, trafniej dobierzesz właściwe rozwiązania informatyczne.
Być może czytając ten post rozważasz za i przeciw wdrożenia e-learningu. Pamiętaj, że nie ogranicza się on do technologii, ale jest strategią zarządzania wiedzą w firmie.
Bardzo pomocny artykuł, ja akurat prowadzę stronę e-learningową dla studentów z kursami z macierzy i liczb zespolonych (http://orzelzmatmy.pl). Zastosowałem najprostsze z możliwych open-sourceowe rozwiązania informatyczne i wszystko funkcjonuje jak należy. W przyszłości jednak będę chciał wprowadzić system monitorowania postępów itp. więc będzie trzeba rozglądnąć się za bardziej zaawansowanymi narzędziami.
OdpowiedzUsuń