czwartek, 21 października 2010

Style menedżerskie jako klucz do określania rozwoju kompetencji osobistych

Wybór szkoleń menedżerskich z zakresu tzw. umiejętności miękkich często podejmowany jest bez namysłu nad rzeczywistymi potrzebami. Z jednej strony nakład finansowy na szkolenie powinien mieć uzasadnienie, a z drugiej dokładna identyfikacja potrzeb szkoleniowych jest czasochłonna i kosztowna. Warto skorzystać z poręcznych narzędzi wypracowanych przez psychologię zarządzania i organizacji.  W tym poście chcę pokażę jak wykorzystać klasyfikację stylów menedżerskich do rozwoju odpowiednich kompetencji


Styl charakteryzowany jest jako trwały i stabilny wzorzec zachowań interpersonalnych. Używając dwóch wymiarów: asertywności oraz wrażliwości emocjonalnej można wyodrębnić cztery typy:
  • przyjacielski (wysoka wrażliwość, niska asertywność)
  • analityczny (niska wrażliwość, niska asertywność)
  • ekspresyjny (wysoka wrażliwość, wysoka asertywność)
  • dyrektorski (niska wrażliwość, wysoka asertywność)
Cechą menedżera o stylu przyjacielskim są rozwinięte kompetencje społeczne - nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z innymi ludźmi, współpraca z innymi i altruizm. W wymagających sytuacjach osoba o tym typie ma jednak problemy z podejmowaniem decyzji.

Menedżer przejawiający styl analityczny jest skupiony na informacji i zadaniach. Dorze czuje się w jasno określonych sytuacjach. Preferuje komunikację pisemną, a decyzje opiera na racjonalnych przesłankach. W rozmowie preferuje zagadnienia merytoryczne niż osobiste. W sytuacjach stresowych np. nieporozumień i konfliktów dąży do rozwiązania z użyciem sprawdzonych procedur.

Osoba o stylu ekspresyjnym to działacz, który ma stymulujący wpływ na innych. Lubi rywalizację i szybkie podejmowanie decyzji. Sytuacje stresowe powoduje, że osoba tego typu jest wymagająca i krytyczna.

Główną cechą stylu dyrektorskiego jest umiejętność koordynacji pracy innych oraz motywowanie zespołu do działania. Wymaga jednak posłuszeństwa i działa bez porozumienia z innymi. Stawia na natychmiastowe działania i wyniki. W sytuacjach stresowych cechuje go krytyczność.


Jak rozpoznać styl?
Warto obserwować zachowania, a nie na siłę dociekać do intencji. Aby obserwacja była rzetelna warto wziąć pod uwagę działanie w warunkach normalnych i stresujących. Warto pamiętać, że identyfikacja stylu nie stanowi jeszcze całościowej wiedzy o danym człowieku. Informacja o wymiarze asertywności i wrażliwości pozwala natomiast usprawnić komunikację czy też, jeśli zajmujemy się programowaniem szkoleń, dobrać trening służący rozwojowi.

Jak zwiększyć efektywność osobistą dzięki określeniu dominującego stylu? 
  1. Osoba reprezentująca styl dyrektorski i analityczny może pracować nad komunikacją i umiejętnością negocjacji.
  2. Menedżerowie o stylu ekspresyjny i przyjaznym może zwiększać swoje kompetencje w zakresie podejmowania decyzji w oparciu o informacje i asertywnością
Opracowano na podstawie: M. Kossowska, "Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych", Wydawnictwo AKADE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz