wtorek, 5 października 2010

Rzecz o ładnych kursach

Co decyduje o tym, że szkolenie jest wartościowe? W przypadku szkoleń tradycyjnych dużą rolę odgrywa osoba trenera. Gdy pomyślimy o kursach elektronicznych, sprawa się komplikuje. Przeglądając demonstrację szkoleń różnych firm, można odnieść wrażenie, że... liczy się tylko wrażenie. Czy wystarczy, że szkolenie będzie robiło efekt, aby przyniosło zamierzony efekt?

Po co nam to szkolenie?

Punktem wyjścia jest cel szkolenia. Bynajmniej nie jest to sprawa wyłącznie metodyka czy projektanta. Ustalenie po co dane szkolenie jest tworzone ma decydujące znaczenie dla doboru środków.

Załóżmy, że firma potrzebuje w krótkim czasie przeszkolić na temat nowych produktów swoich licznych handlowców. Projektowanie szkolenia z licznymi animacjami, nagraniem lektorskim czy też scenkami odgrywanymi przez aktorów wymaga dużego nakładu czasu i pieniędzy. Nie ma zaś pewności, że takie środki sprawią, że handlowcy będą o nowym produkcie wiedzieć więcej. Gdy weźmiemy pod uwagę cel oraz ramy czasowe i budżet bardziej zasadne jest wykorzystanie prostych ekranów szybkich w przygotowaniu  i modyfikacji.

Treść szkolenia nie zawsze determinuje formę. Czy proste szkolenie będzie nadawało się do zagadnień miękkich np. sprzedażowych? Wydawać by się mogło, że nie, gdyż przykładowo o tym jak mówić językiem korzyści nie da się nauczyć tylko teoretycznie. Jednak jeśli szkolenie on-line ma poprzedzać szkolenie w formie tradycyjnej, wybór prostej formy jest uzasadniony. Kursanci przeznaczają godzinę przed szkoleniem na zapoznanie się z materiałami. Spotkanie z trenerem umożliwia przeprowadzenie części warsztatowej. Krótkie szkolenie e-learning stanowiące wprowadzenie czy uzupełnienie kursu "na żywo" również nie wymaga zaawansowanej oprawy graficznej.

Pełne multimedialnych efektów ekrany to nie wszystko, aby uznać, że szkolenie jest świetne. Warto się zastanowić nad:
  • kontekstem użycia (czy wszyscy szkolenie pracownicy mają dostęp do internetu? czy mogą podłączyć słuchawki lub głośniki?), 
  • czasem, w którym chcemy szkolenie mieć,
  • budżetem
  • celami firmy, którym podporządkowane jest szkolenie. 
Można o tym pomyśleć jak o wyborze samochodu - czy nowoczesny, luksusowy ze skórzaną tapicerką samochód przyda się komuś  kto zajmuje się przeprowadzkami?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz